הגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה יכולה להישמע מסובכת מאוד למי שלא מכיר את התהליך. נכון, זה יכול להיות קצת בירוקרטי, צריך לא מעט מסמכים ואישורים אבל מדובר על מסמך חובה לעצמאיים, וגם יש להגיש אותו באופן מדויק. אז מהו אותו דוח שנתי ולמה אנחנו מגישים אותו, וגם, מה כדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך? כל התשובות בהמשך.
מהו דו"ח שנתי ומדוע מגישים אותו?
לדו"ח השנתי אותו עצמאיים מחויבים להגיש למס הכנסה אחת לשנה קוראים גם טופס 1301. המטרה שלו היא אחת – לשקף למס הכנסה את כל הפעילות העסקית של העסק בשנה שקדמה להגשת הדו"ח. על פי הדוח מס הכנסה יכול לבצע חישוב מדויק לקבוע האם יש צורך בתשלום מס נוסף או האם יש דווקא צורך להחזיר מס עבור הפעילות הכלכלית של אותה שנה.
הדו"ח כולל את כל ההוצאות וההכנסות של העסק, הוא יכלול הוצאות על שכר עובדים, על הפרשות לביטוחים, על רווחים ועל הוצאות לתפעול העסק. יש להגיש אותו עד ל-30.4 של השנה העוקבת וכדאי לדעת שככל שמתנסים בהגשת הדו"ח, כך הוא הופך לפשוט יותר עם השנים.
מי צריך להגיש את הדו"ח?
את הדו"ח השנתי צריכים להגיש עוסקים פטורים, עוסקים מורשים וחברות. גם אנשים בעלי הכנסה גבוהה מחויבים בהגשת הדו"ח וההכנסה נקבעת על פי קביעה של רשות המיסים בכל שנה. עוד אנשים שצריכים לבצע הגשת דו"ח שנתי הם בעלי הכנסה מנכס שאינו דירה, למשל אדם שמחזיק בחנות והוא משכיר אותה לאדם אחר, וגם אנשים שיש להם הכנסות ורווחים מחוץ לישראל. גם בעלי מניות של חברות פרטיות מחויבים בהגשת הדו"ח.
מה צריך לכלול הדו"ח?
את הדו"ח ניתן להגיש באופן עצמאי או באמצעות רואה חשבון. יש למלא את הפרטים באופן מדויק ולא להחסיר שום פרט, שכן דוח שנתי שאינו מלא לא יוכל להתקבל על ידי רשות המיסים. בנוסף למילוי הפרטים הטכניים ובהם השם, הכתובת והטלפון, יש צורך למלא גם פרטים של בני הזוג ואת נתוני הרווחים וההוצאות, כמו כן צריך להוסיף לדו"ח מסמכים שונים, ניירת ונספחים שיעידו על נכונות הדיווח, גם המקרה הזה יש להקפיד להגיש את כל המסמכים על פי הנדרש. לאחר מילוי כל הפרטים ולאחר איסוף המסמכים השונים יש להגיש את הדו"ח למס הכנסה, פקיד שומה יעבור על המסמכים והנתונים ולאחר כמה חודשים מתעדכן האם יש צורך לשלם עוד מס או לקבל החזר מס על השנה שעברה.
כיצד ניתן להתכונן לדו"ח בצורה מיטבית לאורך השנה?
קודם כל כדאי לדעת – את כל המסמכים הקשורים לעסק יש לשמור באופן מסודר לאורך שנים, שכן רשות המיסים יכולה גם להתקשר אליכם לאחר כמה שנים ולבקש שתגיעו לדון במסמכים מסוימים. עוד כדאי לדעת – דוח שנתי מוחשב שהוא מוגש רק כאשר הוא מתקבל פיזית במשרדי מס הכנסה, לכן למרות האפשרות המקוונת, יש להגיש את הדו"ח גם פיזית. עוד דבר אחרון שכדאי לדעת הוא שניתן לבקש הארכה עבור הגשת שדו"ח שנתי במידה ולא הספקתם בזמן לאסוף את כל המסמכים. יש לעשות זאת כמה שיותר זמן מראש לפקיד השומה, זאת על מנת שהאישור להארכה יתקבל לפני מועד ההגשה המקורי שנקבע.