חוק הגנת הצרכן – למה חשוב שתכירו אותו?

חוק הגנת הצרכן הוקם בשנת 1981 ומטרתו היא הגנה על צרכנים ושמירת האינטרסים שלהם. נלקח בחשבון שהלקוח נמצא בעמדת נחיתות לעומת העסק בכל הנוגע ליכולת המיקוח והמידע שהעסק מחזיק, לכן חוק הגנת הצרכן קובע כיצד עסקים צריכים לנהוג כלפי צרכנים והוא גם קובע מהם הכללים לביצוע עסקאות בין הצדדים.

 

מה קובע החוק?

החוק נועד להגן על הצרכנים מפני הטעיה וניצול מצד נותני שירות ועסקים. הוא נחקק לאחר תלונות רבות של צרכנים לאורך השנים בכל הנוגע להגינות העוסקים, עם השנים התחום התפתח עוד ועוד, הוא שינה צורה ועבר ברובו לדיגיטל ולכן כיום הגנת הצרכן נחוצה יותר מאי פעם. רוב העסקים עובדים הוגן, אך חלקם אפילו לא מכירים את עיקרי החוק ואת קביעותיו, וכך הם גם עלולים למצוא עצמם מתמודדים עם תביעות שונות ואף סנקציות הקשורות לחוק.

החוק קובע כיצד יש לנהוג בצרכנים בהגינות, הוא מפורט וכולל את כל האספקטים הקשורים להתנהלות מול לקוחות. הבסיס והיסוד שלו אמנם מתייחסים לצרכנים ולזכויותיהם, אך יעשו טוב כל העסקים שילמדו את החוק לעומק ויפעלו לאורו.

 

לאילו סוגיות החוק מתייחס?

החוק מתייחס לסוגיות רבות והמרכזיות שבהן הן איסור הטעיית הצרכן, איסור על ניצול מצוקה וחובת הגילוי. סעיף 2 של החוק אוסר על עסקים להטעות צרכנים בנושאים שונים ומהותיים בעסקה. החוק מפרט לעומק כיצד אין לפרסם או לארוז מוצר שעלול לגרום להטעיה. מבחינת ניצול מצוקה, החוק אוסר על ניצול מצוקתם של צרכנים, כמו גם בורות. את חובת הגילוי על העסקים מטיל חוק הגנת הצרכן על העסקים, וגם יש הוראות ייחודיות לחובת גילוי בעסקאות מתמשכות, למשל כמו הארכת תקופת שימוש בפלאפון באמצעות הוראת קבע וכדומה.

 

אילו סוגיות החוק מסדיר?

החוק מסדיר סוגיות רבות ובהן סימון מוצרים – החוק קובע את האופן שבו מוצרים יסומנו, אילו פרטים יסומנו ובאיזו שפה. הוא קובע אילו פרטים צריכים להיות מסומנים ואיזה מידע חייב להיות על התווית. החוק קובע שאין לשווק מוצרים בדרכים לא חוקיות, למשל הוא אוסר על פרסומות מכוונות לקטינים תוך שימוש בפרטים אישיים של קטין ללא אישור הוריו. החוק גם מתייחס לנושאים כמו הלוואות חוץ בנקאיות – הוא קובע כיצד יש לחתום על חוזה הלוואה חוץ בנקאית כיצד החוזה צריך להיראות ומה צריך להיות כתוב בו.

 

מדוע על עסקים להכיר את החוק היטב?

עסקים מכירים את המוצרים שהם מציעים ואת השירות שלהם עוד יותר. כדי להישמר מעיצומים ומפני הוראות החוק, עליהם לקיים אותם, לכן לכל בעל עסק מומלץ לעיין ולקרוא על חוק הגנת הצרכן ולהכיר את סעיפיו השונים. יש להכיר את החוק לגבי ביטוח עסקאות אשראי באתר מכירות מקוון, עלויות נלוות לעסקה, החזרים כספיים והחזרת מוצרים.

למה חשוב שתדעו את זה כבעלי עסקים? כי ידע מוקדם יסייע לכם להימנע מעבירות שונות על החוק אשר גוררות אחריהן תלונות ואף עיצומים כספיים. היום הלקוחות מודעים יותר מתמיד להוראות חוק הגנת הצרכן ואי ידיעת החוק אינה פוטרת את בעלי העסקים מהסנקציות בחוק. פעלו בשקיפות והתקינו מצלמות בכל מקום בעסק כדי לוודא שהחוק גם לא מנוצל לרעתכם.

שתפו עכשיו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

היתרונות הבלתי צפויים של מנשא אופניים לא מתקפל למטיילים ולרוכבים

דמיינו שאתם פורשים מפה על מכסה המנוע של המכונית שלכם, מתחקים אחר קווי המתאר המחוספסים שמבטיחים הרפתקה, בידיעה שהמסע שאתם עומדים לצאת אליו שואב את נשימתו מהסינרגיה המושלמת בין התשוקה שלכם לבין הציוד שלכם. עבור מטיילים ורוכבי אופניים מושבעים, האיחוד החלק הזה תלוי לעתים קרובות בגיבור אלמוני אחד: מנשא האופניים. לא סתם מנשא, אלא האמינות האיתנה של מנשא אופניים שאינו מתקפל. במקום שבו אחרים רואים רק פריט ציוד, אתה רואה בן לוויה איתן שמשפר את המסע. גלה את ההטבות הבלתי צפויות של בחירת מנשא אופניים שאינו מתקפל כדי לאבטח את הדו-גלגלי שלך כשאתה יוצא אל נופיה שובי הלב של ישראל

קרא עוד »

מיטות קומותיים הם פתרונות חוסכי מקום לבתים מודרניים

בעולם המהיר של היום, שבו החלל הוא פרימיום, חיוני להפיק את המרב מכל סנטימטר מרובע בבתים שלנו. פתרון גאוני אחד שעמד במבחן הזמן הוא מיטת הקומותיים הצנועה. מיטות קומותיים התפתחו מהעיצוב הבסיסי שלהן והפכו לפריטי ריהוט רב-תכליתי ומסוגננים המציעים פרקטיות מבלי להתפשר על אסתטיקה. בואו להתעמק בעולם של מיטות קומותיים ולחקור את היתרונות הרבים שלהן עבור בתים מודרניים.

קרא עוד »

איך לחשב דלק?

דלק הוא מקור האנרגיה שגורם למכונה לעבוד. זה יכול להיות נוזל, כמו בנזין, או גז, כמו גז טבעי. דלק הוא סוג של אנרגיה המשמשת להנעת

קרא עוד »